The Restoration and 18th century
صفحة 1 من اصل 1
The Restoration and 18th century
The Restoration and 18th century
It is perhaps ironic that Paradise Lost, a story of fallen pride, was
the first major poem to appear in England after the Restoration. The
court of Charles II had, in its years in France, learned a worldliness
and sophistication that marked it as distinctively different from the
monarchies that preceded the Republic. Even if Charles had wanted to
reassert the divine right of kingship, the Protestantism and taste for
power of the intervening years would have rendered it impossible
عصر عودة الملكية إلى بريطانيا والقرن الثامن عشر
ربما يكون من المفارقات أن قصيدة الفردوس المفقود التي تحكي قصة سقوط
الخيلاء كانت أول قصيدة رئيسة تظهر في انجلترا بعد عودة الملكية. وكان بلاط
الملك تشارلز الثاني في السنوات التي قضاها في فرنسا قد اكتسب طابعاً
دنيوياً ومعقداً جعله مختلفاً تماماً عن العصور الملكية التي سبقت
الجمهورية. وحتى لو أراد تشارلز التأكيد من جديد على الحق الإلهي للملك فإن
البروتستانتية واتجاهات السلطة في السنوات الفاصلة جعلت ذلك أمراً
مستحيلاً.
Satire
It is hardly surprising that the world of fashion and scepticism that
emerged encouraged the art of satire. All the major poets of the period,
Samuel Butler, John Dryden, Alexander Pope and Samuel Johnson, and the
Irish poet Jonathan Swift, wrote satirical verse. What is perhaps more
surprising is that their satire was often written in defence of public
order and the established church and government. However, writers such
as Pope used their gift for satire to create scathing works responding
to their detractors or to criticise what they saw as social atrocities
perpetrated by the government. Pope's "The Dunciad" is a satirical
slaying of two of his literary adversaries (Lewis Theobald, and Colley
Cibber in a later version), expressing the view that British society was
falling apart morally, culturally, and intellectually.
الهجاء
ليس من المستغرب أن عالم المنزلة الاجتماعية الرفيعة ونزعة الشك التي ظهرت
في هذا العصر شجع فن الهجاء. وقد كتب جميع الشعراء الرئيسيين في هذه الفترة
مثل صموئيل بتلر وجون درايدن والكسندر بوب وصموئيل جونسون والشاعر
الأيرلندي جوناثان سويفت شعراً هجائياً. وربما ما هو أكثر إثارة للدهشة أن
هؤلاء الشعراء كثيراً ما كانوا يكتبون الشعر الهجائي للدفاع عن النظام
العام والكنيسة الراسخة والحكومة. ومع ذلك استخدم كتاب مثل الكسندر بوب ما
حباهم الله به من قدرة على الهجاء لكتابة أعمال لاذعة بهدف الرد على
منتقديهم أو انتقاد ما اعتبروه فظائع اجتماعية ترتكبها الحكومة. وتعتبر
قصيدة "The Dunciad" لألكسندر بوب طريقة ساخرة للقضاء على اثنين من خصومه
الأدبيين (لويس ثيوبولد وكولي سيبر في إصدار لاحق)، حيث يعرب فيها عن رأي
مفاده أن المجتمع البريطاني كان ينهار أخلاقياً وثقافياً وفكرياً.
18th century classicism
The 18th century is sometimes called the Augustan age, and contemporary
admiration for the classical world extended to the poetry of the time.
Not only did the poets aim for a polished high style in emulation of the
Roman ideal, they also translated and imitated Greek and Latin verse
resulting in measured rationalised elegant verse. Dryden translated all
the known works of Virgil, and Pope produced versions of the two Homeric
epics. Horace and Juvenal were also widely translated and imitated,
Horace most famously by John Wilmot, Earl of Rochester and Juvenal by
Samuel Johnson's Vanity of Human Wishes.
كلاسيكية القرن الثامن عشر
أحياناً ما يسمى القرن الثامن عشر العصر الأغسطي، وفيه امتد الإعجاب
المعاصر بالعالم الكلاسيكي. ولم تقتصر ميول الشعراء على الأساليب المصقولة
رفيعة المستوى لمحاكاة المثال الروماني فقد ترجموا الشعر اليوناني
واللاتيني وقلدوه مما أدى إلى ظهور شعر مدروس مفعم بالحكمة والأناقة. فترجم
درايدن جميع الأعمال المعروفة لفرجيل وقدم ألكسندر بوب نسخاً من ملحمتيّ
هوميروس. كما تُرجمت أعمال هوراس وجوفينال وقُلدت على نطاق واسع، وكان أشهر
من ترجم أعمال هوراس جون ويلموت وإيرل روشستر كما كان أشهر من ترجم أعمال
جوفينال صمويل جونسون في كتابه Vanity of Human Wishes.
women poets in the 18 century
A number of women poets of note emerged during the period of the
Restoration, including Aphra Behn, Margaret Cavendish, Mary Chudleigh,
Anne Finch, Anne Killigrew, and Katherine Philips. Nevertheless, print
publication by women poets was still relatively scarce when compared to
that of men, though manu****** evidence indicates that many more women
poets were practicing than was previously thought. Disapproval of
feminine "forwardness," however, kept many out of print in the early
part of the period, and even as the century progressed women authors
still felt the need to justify their incursions into the public sphere
by claiming economic necessity or the pressure of friends. Women writers
were increasingly active in all genres throughout the eighteenth
century, and by the 1790s women's poetry was flourishing. Notable poets
later in the period include Anna Laetitia Barbauld, Joanna Baillie,
Susanna Blamire, Felicia Hemans, Mary Leapor, Lady Mary Wortley Montagu,
Hannah More, and Mary Robinson. In the past decades there has been
substantial scholarly and critical work done on women poets of the long
eighteenth century: first, to reclaim them and make them available in
contemporary editions in print or online, and second, to assess them and
position them within a literary tradition.
الشاعرات في القرن الثامن عشر
ظهر عدد من الشاعرات البارزات في عصر عودة الملكية بما في ذلك آفرا بين و
مارجريت كافنديش وماري تشادلي وآن فينش وآن كيليجرو وكاثرين فيليبس. ومع
ذلك كان ما يُنشر من الأعمال المطبوعة للشاعرات لا يزال نادراً نسبياً
بالمقارنة مع أعمال الشعراء الرجال، وإن كانت الدلائل من المخطوطات تشير
إلى أن العديد من الشاعرات كن يمارسن كتابة الشعر بشكل أكبر مما كان يُعتقد
سابقاً. ومع ذلك وبسبب استنكار "الجرأة" النسائية ظلت أعمال كثيرة من
تأليف شاعرات محرومة من الطباعة في بداية هذه الفترة، وحتى بمرور السنوات
في هذا القرن ظلت الكاتبات النساء يشعرن بالحاجة لتبرير توغلاتهن في المناخ
العام إما بسبب الضرورة الاقتصادية أو ضغط الأصدقاء. وقد تزايد نشاط
المرأة الكاتبة في مختلف أنواع الفن طوال القرن الثامن عشر، وبحلول
تسعينيات هذا القرن أصبح شعر المرأة مزدهراً. ومن أبرز شاعرات أواخر هذه
الفترة آنا لاتيتيا باربولد وجوانا بيلي وسوزانا بلامير وفيليتشيا هيمانز
وماري ليبور والسيدة ماري ورتلي مونتاجو وهانا مور وماري روبنسون. وفي
العقود الماضية كانت هناك أعمالاً بارزة لدراسة ونقد أعمال شاعرات القرن
الثامن عشر: أولا لترميمها وجعلها متاحة في طبعات معاصرة مطبوعة أو على
الإنترنت، وثانياً لتقييمها ووضعها في التراث الأدبي.
Feminiest poets
Margaret Atwood
Djuna Barnes
Aphra Behn
Elizabeth Bishop
Eavan Boland
Sophia Elisabet Brenner
Karen Brodine
Olga Broumas
Lucille Clifton
Lori Ann Coleman
Mary Collier
H.D. (Hilda Doolittle) 1886-1961
Emily Dickinson
Diane Di Prima
Carol-Ann Duffy
Rachel Blau DuPlessis
E-KEve Ensler
Fehmida Riaz
Kishwar Naheed
Alice Fulton
Charlotte Perkins Gilman (1860–1935)
Judy Grahn
Barbara Guest
Marilyn Hacker
Allison Hedge Coke
Lyn Hejinian
Susan Howe
=L-RSima Yari
Parveen Shakir
Sue Lenier
Anna Maria Lenngren
Denise Levertov
Audre Lorde
Mina Loy
Chris Mansell
Edna St Vincent Millay
Robin Morgan
Marianne Moore
Lorine Niedecker
Hedvig Charlotta Nordenflycht
Alicia Ostriker
Sylvia Pankhurst 1882-1960
Grace Paley
Dorothy Parker 1893-1967
Sylvia Plath
Katha Pollitt
Adrienne Rich
Dorothy Richardson
Ethel Rolt-Wheeler
Christina Rossetti
Muriel Rukeyser 1913-1980
S-ZSima Yari
Sonia Sanchez
Sappho
Anne Sexton
Jo Shapcott
Edith Sitwell
Stevie Smith
Gertrude Stein
May Swenson
Sara Teasdale
Marina Tsvetaeva
Rosmarie Waldrop
Anne Waldman
Alice Walker
Phyllis ***b
Nellie Wong
Merle Woo
Judith Wright
Elinor Wylie
Mitsuye Yamada
The late 18th century
Towards the end of the 18th century, poetry began to move away from the
strict Augustan ideals and a new emphasis on sentiment and the lings
of the poet. This trend can perhaps be most clearly seen in the
handling of nature, with a move away from poems about formal gardens and
landscapes by urban poets and towards poems about nature as lived in.
The leading exponents of this new trend include Thomas Gray, George
Crabbe, Christopher Smart and Robert Burns as well as the Irish poet
Oliver Goldsmith. These poets can be seen as paving the way for the
Romantic movement.
أواخر القرن الثامن عشر
قبيل نهاية القرن الثامن عشر بدأ الشعر في الابتعاد عن المثل العليا
الأغسطية الصارمة وبدأت نزعة جديدة في التأكيد على مشاعر وأحاسيس الشاعر.
وربما يمكن ملاحظة هذا الاتجاه بوضوح أكثر في تناولل الموضوعات المتعلقة
بالطبيعة، مع الابتعاد عن القصائد التي كتبها شعراء الحضر عن الحدائق
والمناظر الطبيعية الرسمية والميل نحو القصائد التي تتناول الطبيعة
المعاشة. ويشمل رواد هذا الاتجاه الجديد توماس جراي وجورج كراب وكريستوفر
سمارت وروبرت بيرنز وكذلك الشاعر الأيرلندي أوليفر جولدسميث. ويعتبر أن
هؤلاء الشعراء مهدوا الطريق أمام ظهور الحركة الرومانسية في الشعر.
The Romantic movement
The last quarter of the 18th century was a time of social and political
turbulence, with revolutions in the United States, France, Ireland and
elsewhere. In Great Britain, movement for social change and a more
inclusive sharing of power was also growing. This was the backdrop
against which the Romantic movement in English poetry emerged.
The main poets of this movement were William Blake, William Wordsworth,
Samuel Taylor Coleridge, Percy Bysshe ****ley, Lord Byron, and John
Keats. The birth of English Romanticism is often dated to the
publication in 1798 of Wordsworth and Coleridge's Lyrical Ballads.
However, Blake had been publishing since the early 1780s. Much of the
focus on Blake only came about during the last century when Northrop
Frye discussed his work in his book "The Anatomy of Criticism." ****ley
is most famous for such classic anthology verse works as Ozymandias, and
long visionary poems which include Prometheus Unbound. ****ley's
groundbreaking poem The Masque of Anarchy calls for nonviolence in
protest and political action. It is perhaps the first modern statement
of the principle of nonviolent protest. Mahatma Gandhi's passive
resistance was influenced and inspired by ****ley's verse, and would
often quote the poem to vast audiences.
In poetry, the Romantic movement emphasised the creative expression of
the individual and the need to find and formulate new forms of
expression. The Romantics, with the partial exception of Byron, rejected
the poetic ideals of the eighteenth century, and each of them returned
to Milton for inspiration, though each drew something different from
Milton. They also put agood deal of stress in their originalty
To the Romantics, the moment of creation was the most important in
poetic expression and could not be repeated once it passed. Because of
this new emphasis, poems that were not complete were nonetheless
included in a poet's body of work
(such as Coleridge's "Kubla Khan" and "Christabel").
Additionally, the Romantic movement marked a shift in the use of
language. Attempting to express the "language of the common man",
Wordsworth and his fellow Romantic poets focused on employing poetic
language for a wider audience, countering the mimetic, tightly
constrained Neo-Classic poems (although it's important to note that the
poet wrote first and foremost for his/her own creative, expression). In
****ley's "Defense of Poetry", he contends that poets are the "creators
of language" and that the poet's job is to refresh language for their
society.
The Romantics were not the only poets of note at this time. In the work
of John Clare the late Augustan voice is blended with a peasant's
first-hand knowledge to produce arguably some of the finest nature
poetry in the English language. Another contemporary poet who does not
fit into the Romantic group was Walter Savage Landor. Landor was a
classicist whose poetry forms a link between the Augustans and Robert
Browning, who much admired it.
الحركة الرومانسية
كان الربع الأخير من القرن الثامن عشر فترة اضطرابات اجتماعية وسياسية حيث
قامت ثورات في الولايات المتحدة وفرنسا وأيرلندا وغيرها من البلدان. في
بريطانيا العظمى كانت الحركة من أجل التغيير الاجتماعي وزيادة شمولية تقاسم
السلطة متنامية أيضاً. وكانت هذه الأحداث هي الخلفية التي ظهرت على ضوئها
الحركة الرومانسية في الشعر الإنجليزي.
وكان أبرز شعراء هذه الحركة وليام بليك وويليام وردزورث وصمويل تايلور
كوليردج وبرسي بيش شيلي واللورد بايرون وجون كيتس. ويؤرخ ميلاد الرومانسية
الإنجليزية في كثير من الأحيان بنشر وردزورث وكوليردج كتاب Lyrical Ballads
في عام 1798. ومع ذلك كانت أعمال بليك تُنشر منذ أوائل ثمانينيات القرن
الثامن عشر. ولم يأت القدر الأكبر من التركيز على بليك إلا خلال القرن
الماضي عندما ناقش نورثروب فراي أعماله في كتابه "تشريح النقد".
وفي الشعر أكدت الحركة الرومانسية على التعبير الإبداعي للفرد والحاجة إلى
العثور على أشكال جديدة للتعبير وصياغتها. وقد رفض الشعراء الرومانسيون
باستثناء بايرون نوعاً ما المثل الشعرية التي اقتدى بها شعراء القرن الثامن
عشر، وعاد كل منهم إلى شعر ميلتون للبحث عن الإلهام على الرغم من أن كل
منهم اختلف عن ميلتون من جهة. كما أنهم ركزوا بشكل كبير على أصالتهم
الخاصة. وبالنسبة للرومانسيين كانت لحظة الإبداع هي الأكثر أهمية في
التعبير الشعري ولا يمكن أن تتكرر إذا ما مرت. وبسبب هذا التركيز الجديد
جرى تضمين القصائد التي لم تكتمل في مجمل أعمال الشاعر
(مثل قصيدت "قبلاي خان
وبالإضافة إلى ذلك تعتبر الحركة الرومانسية تحولاً في استخدام اللغة. ففي
محاولة للتعبير عن "لغة المرء العادي" ركز وردزورث وزملائه من الشعراء
الرومانسيين على توظيف اللغة الشعرية لجمهور أكبر، والتصدي للقصائد
النيوكلاسيكية المقيدة بإحكام و المعتمدة على المحاكاة (على الرغم من أنه
من المهم أن نلاحظ أن الشاعر كتب أولاً و قبل كل شيء للتعبير الإبداعي
الخاص به). ويرى شيلي في قصيدته "الدفاع عن الشعر" أن الشعراء هم "مبدعي
اللغة" وأن وظيفة الشاعر هي تجديد اللغة لمجتمعه.
ولم يكن الرومانسيون هم الشعراء المعروفين الوحيدين في هذا الوقت. ففي
أعمال الراحل جون كلير يمتزج صوت العصر الأغسطي مع المعرفة الأولية لدى
الفلاح لإنتاج ما يمكن القول بأنه بعض من خيرة شعر الطبيعة في اللغة
الإنجليزية. وهناك شاعر معاصر آخر لا يندرج مع المجموعة الرومانسية هو
والتر سافاج لاندور. فقد كان لاندور أحد كتاب الشعر الكلاسيكي وكان شعره
يشكل صلة بين الشعراء الأغسطيينوروبرت براوننج الذي أبدى إعجاباً كبيراً
به.
Victorian poetry
The Victorian era was a period of great political change, social and
economic change. The Empire recovered from the loss of the American
colonies and entered a period of rapid expansion. This expansion,
combined with increasing industrialisation and mechanisation, led to a
prolonged period of economic growth. The Reform Act 1832 was the
beginning of a process that would eventually lead to universal suffrage.
شعر العصر الفيكتوري
كان العصر الفيكتوري فترة تغيير كبير سياسياً واجتماعياً واقتصادياً. فقد
كانت الإمبراطورية البريطانية تتعافى من خسارتها المستعمرات الأميركية
ودخلت فترة من التوسع السريع. وقد أدى هذا التوسع بالإضافة إلى تزايد
الاعتماد على التصنيع والميكنة إلى فترة طويلة من النمو الاقتصادي. وكان
قانون الإصلاح لعام 1832م بداية لعملية من شأنها أن تؤدي في النهاية إلى
الاقتراع العام.
High Victorian poetry
The major High Victorian poets were Alfred, Lord Tennyson, Robert
Browning, Elizabeth Barrett Browning, Matthew Arnold and Gerard Manley
Hopkins. Tennyson was, to some degree, the Spenser of the new age and
his Idylls of the Kings can be read as a Victorian version of The Faerie
Queen, that is as a poem that sets out to provide a mythic foundation
to the idea of empire.
The Brownings spent much of their time out of England and explored
European models and matter in much of their poetry. Robert Browning's
great innovation was the dramatic monologue, which he used to its full
extent in his long novel in verse, The Ring and the Book. Elizabeth
Barrett Browning is perhaps best remembered for Sonnets from the
Portuguese but her long poem Aurora Leigh is one of the classics of 19th
century feminist literature.Matthew Arnold was much influenced by
Wordsworth, though his poem Dover Beach is often considered a precursor
of the modernist revolution. Hopkins wrote in relative obscurity and his
work was not published until after his death. His unusual style
(involving what he called "sprung rhythm" and heavy reliance on rhyme
and alliteration) had a considerable influence on many of the poets of
the 1940s.
الشعر الفيكتوري الرفيع
كان أهم الشعراء رفيعي المستوى في العصر الفيكتوري ألفرد لورد تنيسون
وروبرت براوننج وإليزابيث باريت براوننج وماثيو أرنولد وجيرارد مانلي
هوبكنز. وكان تينيسون إلى حد ما سبنسر العصر الجديد، كما يمكن قراءة قصيدته
Idylls of the Kings باعتبارها نسخة فيكتورية من قصيدة ملكة الجان أي
باعتبارها قصيدة ذات أساس أسطوري لفكرة الامبراطورية.
وقد أمضى الزوجان براوننج الكثير من وقتهما خارج انجلترا وتناولوا النماذج
والمواد الأوروبية في كثير من قصائدهما. وكان أهم ابتكار لروبرت براوننج هو
المونولوج الدرامي الذي استخدمه إلى أقصى مدى في روايته الشعرية الطويلة
الخاتم والكتاب. وربما كان أفضل آثار إليزابيث باريت براوننج الشعرية
قصيدتها Sonnets from the Portuguese ولكن قصيدتها الطويلة بعنوان Aurora
Leigh هي إحدى كلاسيكيات الأدب النسائي في القرن التاسع عشر.
أما ماثيو آرنولد فكان متأثراً بوردزورث بشكل كبير، على الرغم من أن قصيدته
شاطئ دوفر غالباً ما تعتبر خطوة تمهيدية لثورة الحداثة. وكانت كتابات
هوبكنز تتسم بالغموض النسبي ولم تنشر أعماله إلا بعد وفاته. وكان لأسلوبه
غير العادي (الذي ينطوي على ما أسماه "sprung rhythm" والاعتماد الشديد على
القافية والجناس) تأثير كبير على كثير من الشعراء في أربعينيات القرن
العشرين.
Pre-Raphaelites, arts and crafts, Aestheticism, and the "Yellow" 1890s
The Pre-Raphaelite Brotherhood was a mid-19th century arts movement
dedicated to the reform of what they considered the sloppy Mannerist
painting of the day. Although primarily concerned with the visual arts,
two members, the brother and sister Dante Gabriel Rossetti and Christina
Rossetti, were also poets of some ability. Their poetry shares many of
the concerns of the painters; an interest in Medieval models, an almost
obsessive attention to visual detail and an occasional tendency to lapse
into whimsy.Dante Rossetti worked with, and had some influence on, the
leading Arts and crafts painter and poet William Morris. Morris shared
the Pre-Raphaelite interest in the poetry of the European Middle Ages,
to the point of producing some illuminated manu****** volumes of his
work.Towards the end of the century, English poets began to take an
interest in French symbolism and Victorian poetry entered a decadent
fin-de-siecle phase. Two groups of poets emerged, the Yellow Book poets
who adhered to the tenets of Aestheticism, including Algernon Charles
Swinburne, Oscar Wilde and Arthur Symons and the Rhymer's Club group
that included Ernest Dowson, Lionel Johnson and William Butler Yeats.
الشعراء الـPre-Raphaelites والفنون والحِرف والجماليات و"شعراء الكتاب الأصفر" في تسعينيات القرن التاسع عشر
نشأت جماعة الـ Pre-Raphaelite Brotherhood في منتصف القرن التاسع عشر
كحركة فنية مكرسة لإصلاح ما اعتبروه لوحات مانييريزمو قذرة في هذا الوقت.
وعلى الرغم من الاهتمام بالفنون البصرية في المقام الأول كان للعضوين دانتي
جابرييل روسيتي وشقيقته كريستينا روسيتي بعض القدرة الشعرية. ويهتم شعر
هذه الجماعة بالعديد من اهتمامات الرسامين؛ حيث يهتم بنماذج القرون الوسطى
وهو أمر أشبه بهوس الاهتمام بالتفاصيل البصرية والنزعة العرضية للانزلاق في
النزوات.
وقد عمل دانتي روزيتي مع الرسام الرائد في الفنون والحرف والشاعر ويليام
موريس وكان له بعض التأثير عليه. ولموريس اهتماماً مشتركاً مع الشعراء
الـPre-Raphaelite بشعر العصور الوسطى الأوروبية إلى حد إنتاج بعض مجلدات
مخطوطة منقحة من أعماله.
وقبيل نهاية القرن بدأ الشعراء الإنجليز في الاهتمام بـالرمزية الفرنسية
ودخل الشعر الفيكتوري في مرحلة رمزية منحلة تعرف باسم fin-de-siecle. وظهرت
في هذه الفترة مجموعتان من الشعراء الأولى هي شعراء الكتاب الأصفر الذين
التزموا بمبادئ الجماليات، بما في ذلك ألجرنون شارل سوينبورن وأوسكار وايلد
وآرثر سيمونز ، والثانية مجموعة Rhymer's Club التي شملت أرنست داوسن
وليونيل جونسون ووليم بتلر ييتس.
Comic verse
Comic verse abounded in the Victorian era. Magazines such as Punch
magazine and Fun magazine teemed with humorous invention. and were aimed
at a well-educated readership. The most famous collection of Victorian
comic verse is the Bab Ballads.
الشعر الهزلي
ساد الشعر الهزلي في العصر الفيكتوري. فقد زخرت المجلات مثل مجلة Punch
magazine ومجلة Fun magazine بالإبداعات الفكاهية ، وكانت تُكتب من أجل
القراء ذوي التعليم الجيد. ويحوي كتاب Bab Ballads أشهر مجموعة من الشعر
الهزلي في العصر الفيكتوري.
--------------------------------------------------------------------------------
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى